När det kommer till varumärken handlar väldigt mycket om just marknadsföring. Vilka har lyckats och misslyckats på den här fronten? Hur kan man tänka kring marknadsföring i stort och smått?

 

skadat varumärkeFör vissa företag och organisationer handlar marknadsföring av sina varumärken om att synas på en fotbollsstadion under en VM-final. För andra är det mer olika broschyrställ med information som går att hitta vid kassan. Det är med andra ord väldigt olika hur man vill göra.

 

Ett skadat personligt varumärke

 

Sedan går det även att skilja mellan personliga varumärken och till exempel företags olika symboler och märken. En person som allvarligt har skadat sitt egna varumärke och därmed sitt professionella (och personliga) anseende är bland annat Anders Borg. I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om hur den före detta finansministern tidigare kunde ta uppemot 100 000 kronor per föreläsning, som näringslivets guldgosse. Efter en omtalad skärgårdsfest har det däremot blivit svårare att få just denna delen av sin inkomst säkrad. Han har även avgått från sina uppdrag i ett flertal styrelser både i Sverige och utomlands.

 

Gör sin första intervju sedan skandalen i somras

 

Det har varit väldigt tyst från Borg sedan den skandalfest som spårade i somras ute i Stockholms skärgård. Den första intervjun gavs för bara ett litet tag sedan i Göteborgs-Posten. Där säger den tidigare finansministern bland annat att han fokuserar på de uppdrag han har och att det varit en del turbulens den senaste tiden. Även i Expressen går det att läsa om hur Borg tänker och ser på sin framtid, han har bland annat förlorat flertalet föreläsningsuppdrag sedan skandalen skedde men att många företag som han varit i kontakt med ändå står bakom honom fortfarande.

 

– Jag fokuserar på de uppdrag jag har. Jag har ett antal intressanta saker jag tittar på, så jag fokuserar framåt. Det är egentligen det enda man kan göra i en sådan här situation / Anders Borg till Göteborgs-Posten

 

Utökar koncernen med ännu ett varumärke

 

Ett företag som har ett väldigt gott anseende och ett mycket välkänt och inflytelserikt varumärke är inga mindre än H&M. I Dagens Nyheter går det att läsa om hur den svenska klädjätten nu har öppnat den första butiken i den nya kedjan Arket på självaste Regent Street i London. Det är en satsning på kläder som ska hålla länge, till ett pris som de flesta ska kunna ha råd med. Alltså en satsning på hållbarhet, miljö och att fånga andan i tiden som är just nu.

 

Det är inte bara kläder som finns att köpa på Arket utan även inredning och saker till kök som ska vara användbara och hållbara. Andra varumärken som ingår i H&M-koncernen är det lite dyrare Cos och det mycket populära & Other Stories. De närmaste månaderna förväntas Arket-butiker öppnas lite varstans runt om i världen, i Europa handlar det om Bryssel, Köpenhamn, München härnäst. I Sverige kommer den första butiken inte öppnas förrän nästa år och då kommer det förmodligen vara i Stockholm där även huvudkontoret finns. Vad som händer när Storbritannien lämnar EU är dock lite av ett orosmoment för företaget, marknaden där är k