Det är idag relativt enkelt att starta en e-handel. Har du en webbsajt, avtal med betalväxel och allt annat kringliggande är det praktiskt möjligt att hantera ordrar i excel och ha ett mindre lager på din hemadress. Visar det sig att din e-handel tar fart är det bra att förbereda en plan för hur du kan förenkla de administrativa och logistiska delarna.

Att investera i system som minskar arbetsbördan för administrativa åtgärder är sällan en dålig investering. Det kommer ge dig mer tid för förbättrad marknadsföring, säljstrategi och lagerhantering. När du hamnar i situationen att du behöver expandera ditt varulager kan det vara bra att först titta på en entresollösning från exempelvis https://www.rmslager.se/lagersystem/entresol/ som innebär att det byggs en plattform i ditt befintliga lager.

Här är tre andra områden som nästan alltid går att effektivisera och som kan ta din e-handel till nästa nivå:

  • Hantering av kundrelationer
  • Orderhantering och redovisning
  • Webbdesign

 

CRM-system för kundvårdens skull

CRM står för Customer Relationship Management. Det omfattar allt som berör kundrelationer och kundvård. Att kunna lagra och hantera kundinformation på ett effektivt och regelrätt sätt är viktigare ju snabbare din e-handel växer. Det finns idag flera leverantörer för både små och stora företag, vilket bidragit till att det inte behöver kosta skjortan att investera i god kundvård. Den stora utmaningen ligger snarare i att implementera systemet i organisationen, men långsiktigt kommer det att vara värt det.

Orderhantering och redovisning

Att utplåna eventuella tveksamheter och orosmoln skapar en lugn och kreativ atmosfär i organisationen. Är du inte kunnig i redovisning och reskontra är det ofta värt att betala någon annan att göra det jobbet åt dig. Så klart krävs fortfarande arbete från dig själv, men att kunna bolla med en konsult när det är osäkerhet kring boksluten är guld värt för att bibehålla en harmonisk organisation.

Webbdesign viktigt både för dig och kunden

De flesta mindre och medelstora webbshoppar idag är byggda i så kallade CMS – Content Management System. De två vanligaste är Magento och WooCommerce för WordPress. Generellt innebär enklare och mer användarvänliga gränssnitt mindre möjlighet att anpassa designen. Det är helt klart en fråga om balans. Är det värt att investera i ett kanske lite mer komplicerat system i utbyte mot mer skräddarsydda kampanjsidor och produktbeskrivningar? Det är en fråga som alla framgångsrika e-handlare förr eller senare behöver ställa sig.