Gör ett företag mer framgångsrikt med nytt system som kan kombinera den fysiska och digitala handeln. Allt fler företag satsar på näthandel, det gör de även rätt i.

 

Det många har insett i näringslivet är att ett företag som säljer produkter till konsumenter gör bäst i att finnas både fysiskt i en butik liksom digitalt på nätet. Med Sitoo som system gör du att de två världarna samarbetar sömlöst med varandra. Ett molnbaserat kassasystem gör att du på ett smart sätt möter konsumenterna på deras nivå. Dessutom är det enklare för dig som entreprenör att ha samma kassasystem i både din butik och i webbutiken.

 

Ikea satsar på näthandeln

 

Det är allt från de mindre företagen till de riktigt stora jättarna som investerar i näthandel för att skapa nya intäkter. Ett exempel på en av de större aktörerna är Ikea som gör en miljardinvestering i de tekniska plattformarna för att nå ut och vara effektiva även på nätet. På Dagens Industri Digital går det att läsa om hur e-handeln procentuellt står för en ganska liten del av Ikeas omsättning, runt 3 procent. Men de senaste åren har ett arbete påbörjats för att få detta att öka, och på bara ett fåtal år har e-handeln växt med ungeför 40 procent om året. Nu vill de ha tre stora plattformar som dels ska ge en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett helt nytt orderhanteringssystem. Något som kommer bli en mångmiljardinvestering enligt koncernchefen som intervjuas i artikeln.

 

Även andra företag utökar sig synlighet på nätet, det går det att läsa om i ehandel.se.

 

Anmälda för bristande information

 

Det är dock väldigt viktigt att e-handlare har fullgod information på sina hemsidor, annars kan de bli anmälda till Konsumentverket. I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om hur ett 40-tal olika företag med näthandel blivit anmälda till nämnda statliga verk just på grund av bristande information. Det är främst att företagen inte informerar i tillräcklig hög grad om ångerrätten som gäller även på nätet. För något år sedan granskade Göteborgs kommuns konsumentrådgivning 100 näthandelsföretag, då visade det sig att hela 78 av dessa hade bristande information på sina sidor, nu återstår alltså ett 40-tal som inte har åtgärdat felen.